Jatka na otwarciu drogi ekspresowej
W piątek o godzinie 12:00, otwarto 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S14, który prowadzi od węzła Aleksandrów Łódzki do Emilii pod Zgierzem. Uroczystość otwarcia zgromadziła liczne grono polityków, w tym ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, ministra kultury Piotra Glińskiego oraz ministra spraw zagranicznych Zbigniewa Raua. Niestety, po przemówieniach polityków PiS doszło do awantury, gdy łódzcy samorządowcy zaczęli pytać o inwestycje w Łodzi, w tym budowę tunelu pod miastem.
Jatka na otwarciu drogi ekspresowej. Odcinek drogi S14, który został dziś oddany do użytku, stanowi ważny element rozbudowy infrastruktury drogowej w Polsce. Minister kultury Piotr Gliński podkreślał, że zakończona została budowa obwodnicy Łodzi, która jest pierwszą obwodnicą dużego miasta w Polsce, co niesie za sobą liczne korzyści dla mieszkańców regionu i ogólnokrajowej komunikacji. Natomiast minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przekazał, że Łódź jest pierwszym miastem w Polsce posiadającym pełny ring autostradowy, a wkrótce pełną obwodnicę mają otrzymać również Kraków, Szczecin i Warszawa. Podkreślił również, że inwestycje infrastrukturalne są realizowane w różnych regionach kraju, przyczyniając się do bezpieczniejszych dróg.
Politycy PiS znów w centrum uwagi
Po uroczystości, łódzcy samorządowcy zdecydowali się zwrócić uwagę politykom PiS na kwestie związane z inwestycjami w Łodzi, w szczególności budową tunelu pod miastem. Przewodniczący rady miasta Marcin Gołaszewski oraz radni Mateusz Walasek i Bartosz Domaszewicz podziękowali ironicznie ministrowi infrastruktury za brak węzła Łódź-Teofilów, który był oczekiwany przez mieszkańców. Gołaszewski podkreślił, że mieszkańcy Łodzi nie otrzymali możliwości skorzystania z nowego ringu autostradowego, co stało się źródłem niezadowolenia. Radny Mateusz Walasek zapytał ministra o tunel średnicowy budowany pod miastem, sugerując, że utrzymująca się piana na alei Włókniarzy utrudnia komunikację tramwajową.
W odpowiedzi na pytania samorządowców, minister infrastruktury nie udzielił odpowiedzi, co wywołało niezadowolenie. Jednak minister spraw zagranicznych Zbigniew Rau próbował nawiązać rozmowę z przewodniczącym rady miejskiej Marcinem Gołaszewskim, zauważając jednocześnie, że wkład Łodzi w tę inwestycję nie był imponujący. To skomentowanie wywołało dalsze spięcie, a Marcin Gołaszewski zaczął głośno dyskutować z radnymi PiS.
Jatka na otwarciu drogi ekspresowej – sporny węzeł Łódź-Teofilów
Warto przypomnieć, że węzeł Łódź-Teofilów powstał, jednak zjazd w kierunku Łodzi nie został uwzględniony. Jednym z warunków stworzenia zjazdu do stolicy województwa łódzkiego jest remont ulicy Szczecińskiej, która prowadzi do ekspresówki. Długo trwały spory między rządem a miastem, dotyczące finansowania remontu tej ulicy. Ostatecznie w lutym podpisano porozumienie między Łodzią a GDDKiA w sprawie połączenia węzła Aleksandrów Łódzki z ulicą Szczecińską. GDDKiA ogłosiła przetarg na wykonanie tej inwestycji.
Nowy odcinek S14 ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny o nawierzchni bitumicznej. Wartość kontraktu, który zrealizowała chińska firma Stecol Corporation, wyniosła 811 milionów złotych. Budowa odcinków S14 została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, kwotą 903,6 mln zł.
Adam Bysiek – redaktor niezależnego magazynu 🔴 www.checkPRESS.pl Niegdyś reporter telewizji NEWS24. Wcześniej redaktor Radio ESKA i ESKA ROCK. Prowadziłem autorskie pasmo na falach Halo.Radio. Zbuntowane dziecko eteru. Od poniedziałku do piątku spotykam się z osobowościami świata kultury, sztuki, mediów, polityki, muzyki i biznesu. Zawodowy cynik i ironista. Od 17 roku życia związany z mediami i przede wszystkim radiem, które od dziecka jest moją największą i spełnioną miłością. Uważam, że prawdziwe dziennikarstwo powinno być intencjonalne i w analogiczny sposób staram się wykonywać swoją pracę. Uniformizacja jest dla mnie nieszczęściem. Uwielbiam sprawdzać jak daleko można się posunąć za daleko.