Reklama

Jak reaguje mózg na zastraszanie? Wyniki badań opublikowane w „JNeurosci”


Naukowcy z Uniwersytetu w Turku sprawdzili, jak ludzki mózg reaguje na sceny zastraszania i znęcania się nad innymi. Wyniki badań, opublikowane w czasopiśmie JNeurosci, pokazują, że obserwowanie takich sytuacji wywołuje u widzów silne emocje i aktywuje mechanizmy obronne organizmu.


Badacze przeprowadzili serię eksperymentów z udziałem młodzieży w wieku 11–14 lat oraz osób dorosłych. Uczestnicy oglądali krótkie nagrania wideo przedstawiające sytuacje prześladowania (bullyingu) oraz sceny pozytywnych interakcji społecznych. Filmy nagrane z perspektywy pierwszej osoby pozwalały lepiej wczuć się w rolę ofiary.

Jak reaguje mózg na znęcanie?

Reakcje widzów były jednoznaczne. W każdym wieku oglądanie przemocy rówieśniczej i zastraszania wywoływało stan alarmowy, aktywując obszary mózgu związane z emocjami, relacjami społecznymi i mechanizmami obronnymi.

Badania wykazały również, że ruchy gałek ocznych i zmiany w źrenicach u dorosłych wskazywały na silniejsze pobudzenie emocjonalne podczas oglądania scen prześladowania niż w trakcie obserwacji pozytywnych interakcji społecznych.

Znaczenie wcześniejszych doświadczeń

Reakcje mózgu były szczególnie intensywne u osób, które w przeszłości doświadczyły bullyingu. To właśnie ich układ nerwowy reagował najszybciej i najgwałtowniej, co może sugerować długofalowe konsekwencje traumy z okresu dzieciństwa.

– Zmapowaliśmy związane z niepokojem ścieżki w mózgu, które mogą zostać uruchomione natychmiast, gdy ktoś jest zastraszany. Pokazaliśmy, że ciągły stan alarmowy jest szkodliwy zarówno dla zdrowia psychicznego jak i somatycznego, z powodu zwiększonej aktywacji autonomicznej– wyjaśnia dr Lauri Nummenmaa, autor publikacji.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: PAP
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo checkPRESS.pl




Reklama
Wróć do