Reklama

Ci kierowcy dostali nielegalne mandaty. Lista niehomologowanych radarów w Polsce

NIK opublikowała raport, z którego wynika, że pomiędzy 2021, a 2023 rokiem w Polsce działało 7 urządzeń dokonujących odcinkowego pomiaru prędkości z wątpliwą homologacją. Według kontrolerów przy ich użyciu wystawiono ponad 4, 9 tysiąca mandatów karnych, których suma przekroczyła 1, 4 miliona złotych. Publikujemy listę nielegalnych i wadliwych radarów i ich lokalizację.

Przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli (NIK) opublikowali raport, który ujawnia liczne nieprawidłowości w działalności organów administracji miar w Polsce. Kontrola obejmowała okres od 1 stycznia 2021 roku do 30 czerwca 2023 roku i dotyczyła zarówno Głównego Urzędu Miar (GUM) w Warszawie, jak i Okręgowych Urzędów Miar w Białymstoku, Krakowie, Łodzi, Szczecinie oraz Wrocławiu. Wyniki raportu są niepokojące, szczególnie w kontekście legalizacji przyrządów do odcinkowego pomiaru prędkości na polskich drogach.

Wątpliwa legalizacja urządzeń pomiarowych

NIK stwierdziła, że przeprowadzono legalizację urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości w sposób naruszający przepisy prawa. Na sześciu różnych trasach w Polsce dopuszczono do użytkowania urządzenia pomiarowe, które nie spełniały wymogów określonych w odpowiednich rozporządzeniach. Urządzenia te, w tym kamery rejestrujące przekroczenia prędkości, były legalizowane bez spełnienia podstawowych norm technicznych, co stawia pod znakiem zapytania legalność nałożonych na kierowców mandatów.

Tysiące mandatów na podstawie wątpliwych pomiarów

Najwięcej kontrowersji wzbudza przypadek odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu Naprawa-Skomielna Biała na drodze ekspresowej S7. W okresie od 4 listopada 2022 roku do 29 września 2023 roku zarejestrowano tam aż 24,1 tys. przypadków przekroczenia prędkości, co poskutkowało nałożeniem 4,9 tys. mandatów karnych. Łączna kwota tych mandatów wyniosła blisko 1,44 miliona złotych.

Lista niehomologowanych radarów w Polsce 

Najwyższa Izba Kontroli (NIK) ujawniła wyniki kontroli dotyczącej legalizacji przyrządów służących do odcinkowego pomiaru prędkości na polskich drogach. Okazuje się, że urządzenia te były legalizowane w sposób naruszający przepisy prawa, co rodzi poważne wątpliwości co do ich skuteczności oraz zasadności nałożonych na kierowców mandatów. Problem dotyczy sześciu odcinków dróg, na których nieprawidłowo przeprowadzono proces legalizacji.

Lista odcinków dróg z nieprawidłowo zalegalizowanymi urządzeniami:

  • Droga ekspresowa S7: tunel Naprawa – Skomielna Biała

  • Droga krajowa nr 9: Kolbuszowa – Kolbuszowa Górna

  • Droga wojewódzka nr 871: Stalowa Wola – Jamnica

  • Droga krajowa nr 19: Krościenko Wyżne – Iskrzynia

  • Droga krajowa nr 94: Tarnów – Ładna

  • Droga krajowa nr 93: tunel pod Świną w Świnoujściu

Co z mandatem, który wystawił wadliwy radar?

Nałożone mandaty mogą być uznane za nieważne, jeśli potwierdzi się, że pomiar prędkości był dokonywany przez urządzenia legalizowane z naruszeniem prawa. Może to prowadzić do konieczności zwrotu pobranych kwot oraz unieważnienia punktów karnych nałożonych na kierowców. Skala tego problemu może być znacznie większa, biorąc pod uwagę, że kontrolą objęto tylko wybrane odcinki dróg.

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: NIK
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo checkPRESS.pl




Reklama
Wróć do