Reklama

Mercedes ucieka z Niemiec. W Polsce robotnik pięć razy tańszy


Karol Nawrocki pojechał do Niemiec z rachunkiem za II Wojnę Światową, co w Berlinie spotyka się ze wzruszeniem ramion, a tymczasem Mercedes ogłasza, że przenosi fabrykę elektrycznych pojazdów dostawczych e-Sprinter do Polski, ponieważ koszty pracy w RFN pięciokrotnie przewyższają nasze krajowe. Dzięki pracy za miskę ryżu polskiego robotnika Mercedes będzie mógł konkurować z Chinami.


To już pewne: w Jaworzu na Dolnym Śląsku na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Mercedes‑Benz Vans zbuduje fabrykę produkującą elektryczne pojazdy oparte na platformie VAN.EA czyli „Van Electric Architecture”. Inwestycja niemieckiego giganta motoryzacyjnego pochłonie 1,3 mld euro. 

Produkcja e-Sprintera przeniesiona, bo Polska jest "za tania, żeby nie skorzystać"

Według informacji uzyskanych z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu nowy zakład zatrudni etatowo około dwóch i pół tysiąca pracowników, którzy rozpoczną pracę już w styczniu 2026 roku. Model e-Sprinter, który ma powstawać w Jaworzu obecnie wytwarzany jest w Ludwigsfelde, ale produkcja w tym zakładzie ma być stopniowo wygaszana do końca roku 2029.

Sytuacja na niełatwym rynku dostawczych pojazdów elektrycznych sprawia, że nawet tacy potentaci jak Mercedes muszą szukać oszczędności, a te widzą lokując produkcję w krajach Europy Wschodniej. Takie rozwiązania powodują znaczną redukcję kosztów produkcji.

Według założeń niemieckiego producenta koszty produkcji w ramach koncernu mają zostać obniżone o 10 proc. do roku 2027, a potem stopniowo o kilka procent rocznie aż do roku 2030. Nadal więc kraje takie jak Polska traktowane są jak tanie montownie, pozwalające na stosowanie konkurencyjnych cen wobec azjatyckich konkurentów.

Robotnik za grosze: niemiecka oszczędność, polska rzeczywistość

Potwierdza to Federalny Urząd Statystyczny Niemiec, z badań którego wynika, że w 2023 r. stawka godzinowa pracy w niemieckim przemyśle była przynajmniej trzykrotnie wyższa niż Polska. W tej chwili średnia płaca w sektorze automotive wynosi w Niemczech 8870 zł na rękę, po odliczeniu podatków i ubezpieczeń, podczas gdy w Polsce w przemyśle samochodowym średnia płaca, również "na rękę" wynosi 3 990 zł miesięcznie w 2025 roku.

W naszym kraju oprócz Mercedesa, który produkuje w Jaworzu spalinowe silniki czterocylindrowe, a także baterie i inne elementy układów napędowych, od lat obecny jest jego konkurent w segmencie pojazdów użytkowych czyli Volkswagen, który w Poznaniu i okolicach produkuje elektrycznego e-Craftera oraz różne wersje spalinowych Transporterów, Caddy i Crafterów.

Poza tym w Polsce samochody produkuje Stellantis. Z taśm w Gliwicach zjeżdżają dostawcze modele Opla Movano, Peugeot Boxer oraz Fiaty Ducato i Jumper, a auta osobowe produkowane są w Tychach w dawnych zakładach Fiat uto Poland, gdzie powstają Fiaty 500 i 600, Jeep Avenger oraz - po raz pierwszy w historii poza Włochami - Alfa Romeo Tonale.

 

 

 

 

 

 

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: checkpress.pl Aktualizacja: 16/09/2025 16:06
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo checkPRESS.pl




Reklama
Wróć do