Infrastruktura niezbędna do rozpoczęcia budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej zaczyna nabierać kształtów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na realizację jednej z kluczowych inwestycji drogowych – trasy łączącej miejscowość Lubiatowo z węzłem drogi ekspresowej S6.
Nowa droga o długości 11 kilometrów powstanie w standardzie krajowym, a jej budowa pochłonie łącznie 177 milionów złotych. Za realizację projektu odpowiada konsorcjum polskich firm: Mosty Łódź oraz Polimex.
Jak podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak, inwestycja ta stanowi część szerszego planu budowy infrastruktury dostępnej dla planowanej elektrowni jądrowej.
– To nie tylko droga, to element kompleksowego systemu komunikacyjnego, który powstanie w całym regionie – zaznaczył.
Zanim rozpocznie się właściwa budowa elektrowni, konieczne jest stworzenie zaplecza logistycznego – w tym dróg, linii kolejowych oraz infrastruktury portowej. W ramach przygotowań planowana jest m.in. budowa ponad 150 kilometrów nowych połączeń kolejowych.

Nowa droga ma zostać oddana do użytku w drugim kwartale 2028 roku, co zbiega się w czasie z rozpoczęciem pierwszych prac budowlanych przy samej elektrowni. Zakończenie etapu planowania energetycznej inwestycji zapowiedziano jeszcze na ten rok.
Według harmonogramu uruchomienie elektrowni jądrowej mogłoby nastąpić około 2040 roku. W okresie największego zaawansowania budowy, na placu budowy może pracować nawet 16 tysięcy osób.

Budowa elektrowni jądrowej to jedna z największych i najważniejszych inwestycji w historii polskiej energetyki. Projekt ten ma nie tylko wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne kraju, ale również przyczynić się do realizacji celów klimatycznych i ograniczenia emisji CO₂.
Rozpoczynająca się budowa drogi do Lubiatowa to symboliczny, ale i technicznie kluczowy krok w kierunku tej przyszłości.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie