Reklama

Raport ESPAD. Wyniki badania spożywanie alkoholu przez młodzież w Polsce - nowe dane i liczby

Najnowsze badania European School Survey Project on Alcohol and Drugs (ESPAD) ujawniają brutalną prawdę, która dotyczy młodzieży szkolnej i spożywania przez nia alkoholu. Liczby robią wrażenie, bowiem okazuje się, że picie piwa i korzystanie z jednorazowych papierosów to wśród nastolatków norma. Dla przykładu aż 92 proc. uczniów w wieku 17 - 18 lat ma już kontakt z alkoholem. Piją niemal po równo tak chłopcy, jak i dziewczęta.

Badanie objęło naprawdę dużą grupę uczniów, bo aż 6486, będących w klasach pierwszych i trzecich szkół ponadpodstawowych. Ich najpopularniejszym napojem jest piwo, po wino sięgają najrzadziej. Okazuje się też, że w ciągu ostatnich lat struktura pijących uczniów zmieniła się o tyle, że chłopcy piją coraz mniej, za to rośnie grupa dziewcząt, która regularnie sięga po alkohol.

Urwany film to norma wśród uczniów

O ile 68 proc. uczniów w wieku 15 lat oraz 41 proc. osiemnastolatków przyznało, że nigdy się nie upiło, to aż 37 proc. uczniów w wieku od 15 do 18 przyznało się, że przesadziło i to w ostatnim miesiącu z alkoholem na tyle, że wystąpiły u nich zaburzenia równowagi oraz utrata pamięci czyli tzw. urwany film.

Jak można było przewidzieć najważniejszymi czynnikami sprawiającymi, że młodzież chętnie sięga po alkohol jest łatwa dostępność tego typu napojów, przyzwolenie dorosłych (często rodziców) oraz presja rówieśnicza. Wśród alkoholi królem młodzieży pozostaje piwo, przede wszystkim dlatego, że jest tanie i łatwo dostępne.

Reklamy skutecznie zachęcają do picia, bo to fajny styl życia

Co ciekawe ten złocisty płyn w odróżnieniu od tych z dużą zawartością alkoholu nie jest przez młodych ludzi traktowany jak... alkohol. Powszechne wśród młodzieży jest hasło "piwo to nie alkohol". Rodzi się więc pytanie, dlaczego sklepy oferujące napoje wyskokowe regularnie łamią prawo, sprzedając alkohol nieletnim, skoro nawet bezalkoholowe napoje energetyczne są dla nich zabronione?

Może wydawać się szokujące, że 78 proc. uczniów podlegających badaniu przyznało, że piło alkohol za zgodą rodziców. Dodatkowo szkodliwy efekt przynoszą tu akcje promocyjne i reklamy piwa, które budują społeczne mniemanie o tym, że są to napoje nieszkodliwe i będące naturalnym elementem stylu życia.

 

 

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: checkpress.pl Aktualizacja: 15/04/2025 13:33
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo checkPRESS.pl




Reklama
Wróć do