
Po siedmiu latach przerwy mieszkańcy Wrocławia znów mogą korzystać z przejścia pieszo-rowerowego przez Śluzę Opatowicką. Zmodernizowany trakt łączy osiedla Opatowice, Biskupin i Swojczyce, przywracając wygodne i bezpieczne połączenie komunikacyjne, które wcześniej było nieczynne z powodu złego stanu technicznego.
Inwestycja kosztowała ponad pół miliona złotych i została sfinansowana z budżetu miasta.
Śluza, zlokalizowana nad Odrą, była przez lata punktem problematycznym – jej konstrukcja nie nadawała się do użytku, a zarządzające obiektem Wody Polskie wskazywały na zagrożenie bezpieczeństwa. Dzięki współpracy miasta z operatorem udało się jednak przeprowadzić kompleksową modernizację, która przystosowała przejście zarówno do ruchu pieszego, jak i rowerowego.
„Dzięki współpracy z Wodami Polskimi mamy wygodne i bezpieczne przejście, które będzie służyło nie tylko rekreacji – np. rowerowym wycieczkom wokół Wrocławia, ale wydatnie skróci drogę do pracy czy po zakupy mieszkańcom Opatowic” – powiedział prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Prace trwały cztery miesiące i zostały zrealizowane przez firmę HDL Budownictwo w formule „projektuj i buduj”. Zakres inwestycji objął nie tylko odnowienie samej konstrukcji, ale też wdrożenie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i kontroli dostępu.
Nowością jest m.in. system bramek z blokadą elektromagnetyczną, który automatycznie zamyka przejście w momencie otwierania wrót śluzy. Całość funkcjonuje w pełni automatycznie – z sygnalizacją świetlną i brzęczykami ostrzegawczymi, co zwiększa bezpieczeństwo użytkowników.
Nowa infrastruktura to nie tylko lepsza dostępność, ale także wyższy komfort i bezpieczeństwo. Na śluzie zainstalowano monitoring, który ma odstraszać wandali i poprawiać bezpieczeństwo w nocy, a oświetlenie kierunkowe z czujnikami ruchu zapewnia widoczność tylko wtedy, gdy ktoś zbliża się do obiektu. Całość uzupełniają nowe barierki, które zapewniają stabilność i chronią użytkowników przed przypadkowym upadkiem do wody.
Otwarcie przejścia przez Śluzę Opatowicką to nie tylko udogodnienie dla mieszkańców trzech sąsiednich osiedli. To także kolejny krok Wrocławia w stronę poprawy infrastruktury dla pieszych i rowerzystów – grup, które z roku na rok stają się coraz liczniejszymi uczestnikami ruchu miejskiego. Dzięki inwestycji znacznie skróci się czas dojazdu do centrum miasta, szkół czy sklepów, co może również zachęcić część osób do rezygnacji z samochodu na rzecz bardziej ekologicznej formy transportu.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie