Reklama

ZUS ostrzega przed oszustami. Jak nie dać się nabrać na fałszywe wiadomości

W ostatnim czasie znacząco wzrosła aktywność cyberprzestępców, którzy podszywają się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wykorzystując zaufanie społeczne do instytucji publicznych, próbują wyłudzić dane osobowe, informacje o kontach bankowych, a także nakłonić do kliknięcia w szkodliwe linki lub otwarcia niebezpiecznych załączników.

Oszuści kontaktują się z ofiarami poprzez e-maile, SMS-y, a także komunikatory internetowe takie jak Messenger czy WhatsApp.

Coraz bardziej wyrafinowane metody oszustw

Jak podkreśla rzecznik ZUS Karol Poznański, przestępcy stosują coraz bardziej zaawansowane metody manipulacji psychologicznej i technicznej.

Celem jest wywołanie poczucia presji i pośpiechu, aby ofiara nie miała czasu na zastanowienie. Fałszywe wiadomości często wyglądają bardzo wiarygodnie – zawierają logotypy, urzędowy język i fałszywe dane kontaktowe.

Czego ZUS nigdy nie robi?

ZUS przypomina, że nie kontaktuje się z klientami w celu pozyskiwania danych osobowych drogą e-mailową, SMS-ową ani za pośrednictwem komunikatorów.

Zakład nie wysyła linków do logowania ani formularzy do weryfikacji kont, nie prosi też o wykonanie przelewów na żadne rachunki inwestycyjne. Każda taka wiadomość powinna wzbudzić podejrzenia.

Fałszywe wizyty „pracowników ZUS”

Niepokojącym zjawiskiem są również próby kontaktu bezpośredniego – oszuści odwiedzają domy klientów, podszywając się pod pracowników ZUS.

Prawdziwe wizyty odbywają się wyłącznie w wyjątkowych, wcześniej zapowiedzianych przypadkach. Każda niezapowiedziana wizyta powinna być zgłoszona do ZUS lub odpowiednich służb.

Jak się chronić przed oszustwem?

W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości, najlepiej nie odpowiadać, nie klikać w linki i nie otwierać załączników. Zaleca się natychmiastowy kontakt z ZUS przez oficjalną infolinię: 22 560 16 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00–18:00).

Pamiętaj, że ochrona danych osobowych i finansowych to podstawa bezpieczeństwa – a pośpiech to najgorszy doradca w kontaktach z oszustami.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: RMF24
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo checkPRESS.pl




Reklama
Wróć do