
W ostatnim czasie znacząco wzrosła aktywność cyberprzestępców, którzy podszywają się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wykorzystując zaufanie społeczne do instytucji publicznych, próbują wyłudzić dane osobowe, informacje o kontach bankowych, a także nakłonić do kliknięcia w szkodliwe linki lub otwarcia niebezpiecznych załączników.
Oszuści kontaktują się z ofiarami poprzez e-maile, SMS-y, a także komunikatory internetowe takie jak Messenger czy WhatsApp.
Jak podkreśla rzecznik ZUS Karol Poznański, przestępcy stosują coraz bardziej zaawansowane metody manipulacji psychologicznej i technicznej.
Celem jest wywołanie poczucia presji i pośpiechu, aby ofiara nie miała czasu na zastanowienie. Fałszywe wiadomości często wyglądają bardzo wiarygodnie – zawierają logotypy, urzędowy język i fałszywe dane kontaktowe.
ZUS przypomina, że nie kontaktuje się z klientami w celu pozyskiwania danych osobowych drogą e-mailową, SMS-ową ani za pośrednictwem komunikatorów.
Zakład nie wysyła linków do logowania ani formularzy do weryfikacji kont, nie prosi też o wykonanie przelewów na żadne rachunki inwestycyjne. Każda taka wiadomość powinna wzbudzić podejrzenia.
Niepokojącym zjawiskiem są również próby kontaktu bezpośredniego – oszuści odwiedzają domy klientów, podszywając się pod pracowników ZUS.
Prawdziwe wizyty odbywają się wyłącznie w wyjątkowych, wcześniej zapowiedzianych przypadkach. Każda niezapowiedziana wizyta powinna być zgłoszona do ZUS lub odpowiednich służb.
W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości, najlepiej nie odpowiadać, nie klikać w linki i nie otwierać załączników. Zaleca się natychmiastowy kontakt z ZUS przez oficjalną infolinię: 22 560 16 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00–18:00).
Pamiętaj, że ochrona danych osobowych i finansowych to podstawa bezpieczeństwa – a pośpiech to najgorszy doradca w kontaktach z oszustami.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie