
Kierowcy w całej Polsce mogą w drugim tygodniu lipca odetchnąć z ulgą. Ceny paliw na stacjach spadają – choć z jednym istotnym wyjątkiem. Tylko olej napędowy nie notuje obniżek, mimo że inne paliwa wyraźnie tanieją. Eksperci wskazują, że obniżka notowań ropy na światowych giełdach, związana z ustabilizowaniem sytuacji na Bliskim Wschodzie, przyniosła pozytywne efekty dla portfeli polskich kierowców.
Jak podają analitycy portalu e-petrol.pl, letnia obniżka ma kilka źródeł. Po pierwsze, spadają ceny ropy na rynkach światowych, co jest bezpośrednim efektem zmniejszenia napięcia w strategicznych regionach eksportu surowca. Po drugie, duże sieci paliwowe uruchomiły wakacyjne promocje, które – mimo że ograniczone – wpływają na ceny detaliczne.
W rezultacie cena benzyny Pb95 oraz autogazu obniżyła się średnio o 4 grosze na litrze. Obecnie średnia krajowa cena benzyny wynosi 5,91 zł/l, a autogazu – 2,74 zł/l. Tymczasem diesel nadal kosztuje 6,05 zł/l, co oznacza brak zmian względem poprzedniego tygodnia.
Województwo śląskie wyraźnie wyróżnia się na tle całego kraju – to właśnie tam kierowcy mogą liczyć na najniższe ceny wszystkich głównych rodzajów paliw. Za litr benzyny 95 płaci się tam średnio 5,77 zł, za diesel 5,93 zł, a za autogaz – 2,63 zł.
Tak korzystne ceny sprawiają, że to właśnie Śląsk jest obecnie najlepszym regionem dla kierowców planujących tankowanie.
Nie wszędzie jednak jest tak optymistycznie. Analitycy zwracają uwagę, że najwięcej zapłacimy za paliwa w województwach świętokrzyskim i zachodniopomorskim. W pierwszym z nich litr Pb95 kosztuje średnio 6,07 zł, a diesel – aż 6,20 zł. W woj. zachodniopomorskim najwięcej trzeba zapłacić za autogaz – aż 2,91 zł/l.
Takie różnice regionalne pokazują, jak bardzo ceny paliw w Polsce zależą od lokalnych uwarunkowań i konkurencji rynkowej.
Eksperci podkreślają, że choć obniżki nie są spektakularne, to przy obecnych warunkach rynkowych kierowcy i tak mogą mówić o pewnym rodzaju wakacyjnej ulgi. Promocyjne działania sieci paliwowych, globalne trendy na rynku ropy oraz stabilizacja polityczna w rejonach kluczowych dla światowego eksportu mogą w kolejnych tygodniach przynieść dalsze zmiany.
Diesel jednak pozostaje paliwem, które wciąż nie reaguje na globalne czynniki w takim samym stopniu, co benzyna czy LPG – i nadal trzyma wysoką cenę.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie