Od poniedziałku kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej w Poznaniu muszą przygotować się na poważne utrudnienia w centrum miasta. Ruszają dwie kluczowe inwestycje: trzyletnia przebudowa mostu Bolesława Chrobrego oraz dwuletnia budowa nowej trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka.
Oba przedsięwzięcia będą realizowane etapami, a ich łączny koszt i skala logistyczna stawiają je wśród największych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat w stolicy Wielkopolski.
Most Bolesława Chrobrego to jedna z najważniejszych przepraw przez Wartę w centrum Poznania. Obecny obiekt zostanie całkowicie rozebrany, a w jego miejscu powstanie nowoczesny most z osobnym torowiskiem tramwajowym. Od poniedziałku zamknięte zostanie torowisko tramwajowe na moście oraz na ulicach Estkowskiego i Wyszyńskiego.
Z ruchu samochodowego wyłączone będą pasy środkowe, a kierowcy pojadą tylko po zewnętrznych pasach każdej jezdni. Na środkowym pasie powstaną tymczasowe przewiązki umożliwiające przejazd przez nieczynne torowisko.
„Przejazd jedną częścią mostu będzie utrzymany przez cały czas budowy” – zapewnia poznański magistrat.
W grudniu planowane jest przełożenie całego ruchu na nitkę południową, co rozpocznie drugi etap inwestycji. Najpierw zostanie rozebrana i odbudowana północna część mostu, a następnie prace przeniosą się na stronę południową. Po zakończeniu przebudowy nowa konstrukcja przejmie ruch w obu kierunkach, a w sąsiedztwie powstanie trzeci, niezależny obiekt dla tramwajów.
Zamknięcie torowiska między Garbarami a Śródką wymusza zmiany w trasach tramwajowych. Zarząd Transportu Miejskiego przygotował dwuetapowe prace modernizacyjne torów w rejonie placu Wielkopolskiego i Małych Garbar.
W pierwszej fazie, trwającej około dwóch tygodni, uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa T7, kursująca między Śródką a Alejami Marcinkowskiego. W drugim etapie zmontowany zostanie rozjazd torowy, który pozwoli tramwajom dojeżdżać do przystanku Małe Garbary i zmieniać kierunek jazdy. Po zakończeniu prac tramwaje linii nr 5 i 8 obsłużą kluczowy odcinek między Śródką a centrum.
Równocześnie rozpocznie się budowa nowej trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka, między Świętym Marcinem a węzłem Wierzbięcice. Celem inwestycji jest skrócenie dojazdu z Wildy i Dębca do centrum miasta.
W związku z pracami torowisko na skrzyżowaniu ulic Wierzbięcice, Matyi i Królowej Jadwigi zostanie zamknięte. Tramwaje pojadą objazdami:
linie 6 i 12 – Towarową, Św. Marcinem, Marcinkowskiego i Strzelecką do węzła AWF;
linia 10 – przez Hetmańską i Głogowską na Naramowice;
linia 18 – przez Głogowską, Hetmańską i Górną Wildę do Królowej Jadwigi.
Przejazd z Dworca Głównego na Wildę zapewni autobus linii 171.
Od poniedziałku zamknięta będzie ulica Wierzbięcice od stacji paliw do węzła. Nieprzejezdne będą również południowa jezdnia ulic Matyi i Królowej Jadwigi. Ruch dwukierunkowy poprowadzony zostanie po stronie północnej, z prędkością ograniczoną do 30 km/h. Zlikwidowane zostaną także pasy do lewoskrętu i niektóre relacje w obrębie skrzyżowań.
Według zapowiedzi miasta, budowa mostu Chrobrego potrwa około trzech lat, natomiast torowisko w ulicy Ratajczaka ma być gotowe w ciągu dwóch lat. Przywrócenie pełnego ruchu tramwajowego planowane jest na III kwartał 2026 roku.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie