
Średnia cena koszyka zakupowego w grudniu 2024 roku wzrosła zarówno w ujęciu miesięcznym, jak i rocznym, co pokazuje dalszy wpływ presji inflacyjnej na rynek produktów FMCG w Polsce. Raport ASM SFA ujawnia różnice cen między sieciami handlowymi oraz wskazuje na największe zmiany w cenach poszczególnych kategorii produktów.
Z danych ASM SFA wynika, że średnia cena koszyka zakupowego w grudniu 2024 roku wyniosła 303,54 zł, co oznacza wzrost o 8,34 proc. w porównaniu do grudnia 2023 roku. W ujęciu miesięcznym średnia cena wzrosła o 1,3 proc (3,96 zł więcej niż w listopadzie).
Wśród analizowanych sieci handlowych najtańsze zakupy można było zrobić w Auchan (258,64 zł), Biedronce (265,67 zł) i Makro Cash & Carry (285,77 zł). Na drugim końcu zestawienia znalazł się POLOmarket, gdzie średnia cena koszyka wyniosła 330,34 zł.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem zakupowym w grudniu wyniosła 143,20 zł – o 16,50 zł mniej niż w listopadzie.
Największy miesięczny wzrost cen zaobserwowano w sieci E. Leclerc, gdzie średnia cena koszyka wzrosła o 8,70 proc. Z kolei największy spadek odnotowano w sklepach Netto (7,54 proc.).
W ujęciu rocznym rekordowy wzrost cen koszyka miał miejsce w sieci Lidl – aż o 32,26 proc. (76,06 zł więcej niż rok wcześniej).
Jak podkreślają analitycy ASM SFA, podwyżki objęły wszystkie kategorie produktów. Największe wzrosty cen rok do roku dotknęły napojów, które zdrożały o 24,29 proc.
W kategorii produktów o najniższych cenach liderem była Biedronka, która oferowała 21 produktów z najniższymi cenami. Na drugim miejscu znalazł się Auchan (9 produktów), a na trzecim Selgros Cash & Carry (5 produktów).
Raport wskazuje, że w grudniu 2024 roku najwięcej najdroższych produktów można było znaleźć w sieci Netto (20 produktów). Kolejne miejsca w tej kategorii zajęły Intermarché (11 produktów) i POLOmarket (10 produktów).
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie