Reklama

Współpraca Tuska i Nawrockiego? Polacy podzieleni – najnowszy sondaż


Zmiana na stanowisku prezydenta i kontynuacja rządów Donalda Tuska tworzą zupełnie nowy krajobraz polityczny. Polacy z uwagą śledzą możliwe scenariusze współpracy pomiędzy szefem rządu a prezydentem Karolem Nawrockim. Choć wielu wyraża obawy, wciąż tli się nadzieja, że dwie najważniejsze osoby w państwie znajdą wspólny język.


Najnowszy sondaż UCE Research dla Onetu odsłania głębokie podziały i niepewność społeczną co do tego, jak może wyglądać ta relacja.

Jaką strategię wobec prezydenta powinien obrać rząd?

Pierwsze pytanie sondażu dotyczyło strategii, jaką rząd Donalda Tuska powinien przyjąć wobec głowy państwa. Najwięcej respondentów (35 proc.) opowiedziało się za formą kompromisu – konsultowaniem najważniejszych projektów z prezydentem, ale bez porzucania własnych priorytetów. Taki głos świadczy o tym, że społeczeństwo szuka równowagi między współpracą a niezależnością władzy wykonawczej.

Nieco mniej, bo 18,2 proc. badanych, uważa, że rząd powinien konsekwentnie realizować własny program, nawet kosztem możliwego weta prezydenckiego. To wyraźny sygnał poparcia dla silnej, autonomicznej egzekutywy.

Z kolei 17,3 proc. respondentów wskazało na strategię kompromisu ustawowego – proponowania wyłącznie takich projektów, które mają szansę na podpis prezydenta. Inne, mniej popularne podejścia to np. świadome forsowanie ustaw skazanych na weto (6,9 proc.) lub unikanie legislacji i skupienie się na działaniach nie wymagających podpisu głowy państwa (4,7 proc.).

Czego Polacy spodziewają się po relacji Tusk–Nawrocki?

Drugie pytanie sondażu dotyczyło bardziej emocjonalnego aspektu – oczekiwań wobec współpracy między premierem a nowym prezydentem. Wyniki są wymowne: największa grupa respondentów (25,8 proc.) nie spodziewa się niczego dobrego po tej relacji.

Jednocześnie 20,4 proc. wyraziło nadzieję na przynajmniej umiarkowaną, merytoryczną współpracę. To pokazuje, że mimo napięć i różnic światopoglądowych, część społeczeństwa liczy na pragmatyzm polityczny obu liderów.

Zdecydowana mniejszość – 8,6 proc. – przewiduje spokojne współistnienie, zaś 2,4 proc. wskazało inne, trudne do sklasyfikowania scenariusze. Najbardziej pesymistycznie nastawiona grupa (13,8 proc.) spodziewa się totalnego konfliktu w każdej dziedzinie, co może sugerować obawy przed politycznym impasem i paraliżem decyzyjnym.

Ciekawy wniosek płynie także z opinii 17,1 proc. respondentów, którzy zakładają ostry konflikt z wyjątkiem kwestii bezpieczeństwa i polityki zagranicznej, gdzie – ich zdaniem – możliwa będzie współpraca. Taki pogląd sugeruje, że nawet osoby krytycznie nastawione dostrzegają obszary, które mogą wymusić ponadpartyjną jedność.

Sondaż – metodologia i kontekst społeczny

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 13–14 czerwca na reprezentatywnej próbie 1017 dorosłych Polaków w wieku 18–80 lat. Wyniki odzwierciedlają nastroje społeczne w okresie przejściowym i niepewnym, kiedy jeszcze nie do końca wiadomo, w jakim kierunku potoczy się współpraca dwóch biegunów władzy.

Co ważne, to nie tylko ocena polityków – to zwierciadło społecznych emocji, zmęczenia konfliktem, ale też oczekiwania na stabilność i przewidywalność, których brakowało przez ostatnie lata.

Wnioski: między ostrożnym optymizmem a politycznym sceptycyzmem

Polacy są podzieleni i zmęczeni politycznymi napięciami. Wyniki sondażu pokazują silne pragnienie równowagi i spokoju, ale też głęboko zakorzeniony sceptycyzm wobec możliwości harmonijnej współpracy.

Zarówno premier, jak i prezydent stają dziś przed historyczną szansą – mogą albo kontynuować logikę sporu, albo spróbować odbudować zaufanie społeczne poprzez konstruktywny dialog. Ostatecznie to nie tylko politycy, ale zwykli obywatele poniosą konsekwencje każdej z tych dróg.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: PAP
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo checkPRESS.pl




Reklama
Wróć do