
Według najnowszego raportu przygotowanego przez Stowarzyszenie Demagog i Instytut Monitorowania Mediów, w Polsce drastycznie wzrastają zasięgi antyukraińskiej propagandy w mediach społecznościowych. Autorami większości kłamliwych i oszczerczych wpisów są Polacy.
Antyukraińska propaganda dosłownie zalewa sieć. Kłamliwe wpisy i grafiki stały się wręcz integralną częścią mediów społecznościowych, a zasięgi oszczerczych wpisów rosną każdego dnia.
Wyniki najnowszego raportu są druzgocące i wskazują, że autorami dużej części skandalicznych treści, które wprost wpisują się w wojnę hybrydową prowadzoną przez Rosję z Polską, są nasi rodacy.
W 2024 roku opublikowano niemal 327 tysięcy polskojęzycznych wpisów i komentarzy o negatywnym wydźwięku wobec społeczności ukraińskiej. Z analizy wynika, że treści te mogły dotrzeć do 75 milionów kontaktów. W porównaniu z 2023 rokiem liczba takich wpisów wzrosła o 40 tysięcy, a zasięgi zwiększyły się o ponad 20 milionów kontaktów.
Największa liczba wpisów o wrogim wydźwięku wobec Ukrainy – 85 proc. (czyli ponad 277 tysięcy postów) – została opublikowana na platformie X. Natomiast na Facebooku odnotowano 8 proc. treści, czyli ponad 26 tysięcy wpisów. Autorzy raportu podkreślają, że największe zasięgi antyukraińskich treści na obu platformach osiągały konta posła Grzegorza Brauna.
Autorzy badania zwracają uwagę, że liczba publikacji atakujących Ukrainę i Ukraińców może być miernikiem wzrostu antyukraińskich nastrojów w Polsce. W ostatnich miesiącach ich natężenie znacząco wzrosło. Szczególnie dynamiczny przyrost tego rodzaju aktywności odnotowano w listopadzie i grudniu 2023 roku.
Zjawisko rosnącej antyukraińskiej propagandy w mediach społecznościowych może mieć istotne konsekwencje społeczne i polityczne. Wzrost dezinformacji oraz negatywnych treści może wpływać na postawy społeczne wobec uchodźców z Ukrainy i politykę państwa wobec wschodniego sąsiada.
Eksperci podkreślają, że kluczowe jest monitorowanie i przeciwdziałanie propagandzie oraz edukowanie społeczeństwa w zakresie rozpoznawania fałszywych informacji.
Badanie przeprowadzone przez Stowarzyszenie Demagog i Instytut Monitorowania Mediów pokazuje, że problem antyukraińskiej propagandy w polskich mediach społecznościowych nie tylko narasta, ale również ma coraz większy wpływ na debatę publiczną i relacje społeczne.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie