Reklama

Rekordowy ruch na autostradzie A4 – nowe dane. Niepewna koncesja i zyski Stalexportu


Ruch na płatnym odcinku autostrady A4 między Katowicami a Krakowem ponownie wzrósł, osiągając w pierwszych trzech kwartałach roku średnio ponad 50 tysięcy pojazdów na dobę. Mimo większej liczby kierowców korzystających z trasy, zysk netto zarządcy – spółki Stalexport Autostrada Małopolska – zmalał.


Jak wynika z najnowszego raportu, zysk spadł z blisko 142 mln zł do niespełna 126 mln zł.

Ruch na A4 większy niż w ubiegłym roku

Według danych przekazanych przez Grupę Stalexport Autostrady, która zarządza koncesją, liczba pojazdów przejeżdżających codziennie przez odcinek wzrosła rok do roku o 4,2 proc. Najbardziej przyczynił się do tego ruch samochodów osobowych – średnio ponad 42 tysiące na dobę, co oznacza prawie 5-procentowy wzrost.

Wzrost natężenia ruchu przełożył się również na wyższe przychody z poboru opłat, które wyniosły 473 mln zł – to blisko 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Mimo tego, bilans netto grupy okazał się niższy niż w roku ubiegłym, głównie z powodu rosnących kosztów inwestycyjnych i modernizacyjnych.

Inwestycje i modernizacje na autostradzie

Spółka kontynuuje szereg prac wynikających z warunków koncesji. Obecnie trwa budowa dwóch nowych Miejsc Obsługi Podróżnych oraz wymiana nawierzchni trasy. Prezes Grupy Stalexport Autostrady, Andrzej Kaczmarek, podkreśla, że łączna wartość zakontraktowanych prac przekroczyła w tym roku 75 mln zł.

Najbardziej znaczącym projektem jest przygotowanie do rozbudowy autostrady o trzeci pas ruchu. Zarządca wielokrotnie deklarował gotowość do realizacji tego przedsięwzięcia szybciej niż sektor publiczny, jednak przyszłość tej inwestycji stoi pod znakiem zapytania.

Czy koncesja zostanie przedłużona?

Obowiązująca umowa koncesyjna wygasa w marcu 2027 roku. Dotychczasowe komunikaty rządu wskazują, że państwo nie zamierza jej przedłużać. Argumentuje to planami ujednolicenia systemu poboru opłat oraz chęcią przywrócenia pełnej kontroli nad strategiczną trasą.

Stalexport z kolei podkreśla, że przez lata finansował utrzymanie i inwestycje na autostradzie wyłącznie z pobranych opłat, ponosząc przy tym ryzyko ekonomiczne. Pierwszą dywidendę spółka wypłaciła dopiero w 2016 roku, a główne kredyty inwestycyjne spłaciła dopiero cztery lata temu.

W 2024 roku Skarb Państwa z tytułu udziału w przedsięwzięciu otrzymał ponad 126 mln zł, co pokazuje, jak zyskowna jest dla budżetu forma partnerstwa publiczno-prywatnego zastosowana przy tym odcinku A4.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: PAP Aktualizacja: 14/11/2025 15:09
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo checkPRESS.pl




Reklama
Wróć do