
Zakupy w internecie stały się codziennością dla większości Polaków – wynika z raportu Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: e-commerce od święta”. Coraz więcej osób kupuje online kilka razy w tygodniu, jednak niemal połowa ankietowanych skarży się na brak rzetelnych i szczegółowych informacji o produktach.
Z badania wynika, że 15 proc. ankietowanych dokonuje zakupów w sieci co kilka dni, a kolejne 44 proc. – kilka razy w miesiącu.
Najbardziej aktywni są młodzi dorośli – wśród osób w wieku 18–29 lat oraz trzydziestolatków, aż 24 proc. kupuje online kilka razy tygodniowo. W starszych grupach tempo jest wolniejsze – 28 proc. seniorów (60+) robi zakupy internetowe raz na kilka miesięcy.
Mężczyźni częściej wybierają zakupy online niż kobiety – odpowiednio 60 proc. do 56 proc.
Choć zakupy online cieszą się ogromną popularnością, nadal istnieją przeszkody zniechęcające konsumentów. Najczęściej wskazywany problem to brak szczegółowych informacji o produkcie (43 proc.).
Inne bariery to:
brak rzetelnych opinii użytkowników (29 proc.),
długi czas oczekiwania na dostawę lub jej koszt (26 proc.),
brak kontaktu z obsługą klienta (19 proc.),
problemy z płatnością (12 proc.).
Jak zaznaczył Patryk Perliński z Santander Consumer Banku:
„Informacje o produkcie są kluczowe dla wszystkich grup wiekowych. Najmłodsi użytkownicy (18–29 lat) w aż 55 proc. identyfikowali to jako dominujący problem.”
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się zakupy online w formie transmisji na żywo. Już 23 proc. Polaków uczestniczyło w „live commerce”, a kolejne 11 proc. deklaruje chęć spróbowania tej formy. Prawie połowa badanych (49 proc.) nie zamierza jednak korzystać z tego rodzaju sprzedaży.
Bank zwraca uwagę, że kluczowym czynnikiem rozwoju rynku są proste i wygodne formy płatności.
Jak podkreślił Perliński: – Wiele osób decyduje się dziś na rozłożenie płatności nie tylko w sytuacjach nagłych, ale także wtedy, gdy chcą lepiej zaplanować budżet i uniknąć jednorazowego obciążenia portfela.
Badanie przeprowadził Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 27 września – 6 października 2025 r. na reprezentatywnej grupie 1005 dorosłych Polaków robiących zakupy online.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie