
Wyznawcy teorii spiskowych i tzw. polscy płaskoziemcy kwestionują obecność polskiego astronauty Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego w kosmosie. W sieci pojawiły się głosy podważające autentyczność misji – jak wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów (IMM), największa fala dezinformacji dotknęła użytkowników TikToka. Sprawa stała się na tyle poważna, że do debaty włączyli się eksperci, którzy punktują głupotę siewców propagandy i jej odbiorców.
Lot Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego w przestrzeń kosmiczną był dla Polski wydarzeniem historycznym – to pierwszy taki przypadek od 47 lat. Lot Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego w kosmos na Międzynarodową Stację Kosmiczną na bieżąco relacjonowaliśmy na łamach checkPRESS.
Choć większość komentarzy internautów była pozytywna, część z nich powielała teorie znane od dekad – jak np. ta o rzekomym „fałszywym lądowaniu na Księżycu”. Tym razem punktem zapalnym okazało się zdjęcie z orbity, na którym – jak twierdzili niektórzy – przedmioty w tle (np. musztarda, wasabi) nie unoszą się, co miało „dowodzić”, że zdjęcia wykonano w studiu.
– To błędne założenie. Przedmioty w stanie nieważkości są specjalnie mocowane – najczęściej na rzepy lub magnesy, by nie przeszkadzały w pracy – wyjaśnił dr Łukasz Kozłowski z Centrum Nauki Kopernik.
Według danych IMM, misja Ax-4 z udziałem Uznańskiego wygenerowała ponad 1,9 miliarda zasięgu, a w social mediach zebrała blisko 5 milionów reakcji i udostępnień. Średnio każdy Polak powyżej 15. roku życia miał styczność z materiałami o locie aż 59 razy.
Radio: 834 mln kontaktów
Telewizja: 536 mln
Media społecznościowe: 300 mln
Portale internetowe: 150 mln
Prasa: 75 mln
Sławosz Uznański najwięcej odbiorców zgromadził na TikToku (12,8 mln wyświetleń), zaś największe zaangażowanie wzbudził na Instagramie (ponad 1 mln reakcji).
Celem polskiej misji technologiczno-naukowej IGNIS było przeprowadzenie 13 eksperymentów naukowych oraz realizacja 30 pokazów edukacyjnych. Sławosz Uznański łączył się na żywo z polskimi uczniami aż cztery razy, pokazując, jak wygląda codzienne życie na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).
– Wszystkie założone cele misji zostały wykonane w 100% – to ogromny sukces nauki i technologii z Polski – poinformowała Polska Agencja Kosmiczna.
Po 20 dniach w kosmosie, w tym 18 dniach pobytu na ISS, kapsuła Dragon Grace z Polakiem na pokładzie wodowała 15 lipca na Pacyfiku u wybrzeży Kalifornii. Astronauci zostali przewiezieni śmigłowcem do bazy NASA. Transmisje z misji, w tym start rakiety Falcon 9 i lądowanie kapsuły, miały ponad 2,5 mln wyświetleń na kanałach NASA, ESA, POLSA i Axiom Space.
Jak zauważa Tomasz Lubieniecki z IMM, internauci coraz częściej poszukują rzetelnych i zwięzłych wyjaśnień naukowych. Najwięcej interakcji w analizowanym okresie (1 czerwca – 16 lipca) zdobyły profile popularyzujące naukę, takie jak „Z głową w gwiazdach”, „Doktor z TikToka”, Maciej Kawecki czy Astrofaza.
– W czasach natłoku informacji i teorii spiskowych kluczowe są wiarygodne źródła i popularyzacja wiedzy naukowej w przystępnej formie – podkreśla IMM.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie