Reklama

Holandia: zakaz smartfonów w szkołach poprawił koncentrację uczniów


Od stycznia 2024 roku w holenderskich szkołach średnich obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych podczas lekcji. Od nowego roku szkolnego 2024/2025 zakaz ten objął również szkoły podstawowe. To jeden z elementów ogólnokrajowej strategii poprawy koncentracji uczniów i wspierania ich zdrowych relacji społecznych.


Z badania przeprowadzonego na zlecenie rządu Holandii wynika, że wprowadzone zmiany przynoszą wyraźne korzyści. Aż 75 proc. szkół średnich zauważyło poprawę koncentracji uczniów na zajęciach, a 59% placówek dostrzegło lepszą atmosferę w klasie. Co więcej, jedna trzecia szkół zaobserwowała poprawę wyników w nauce.

Według dr. Alexandra Krepela z amsterdamskiego Instytutu Kohnstamma brak smartfonów w klasach przyczynił się również do spadku liczby przypadków cyberprzemocy i zwiększenia poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów.

Jak działa zakaz w praktyce?

Każda szkoła ma swobodę w sposobie wdrożenia przepisów. W niektórych placówkach uczniowie pozostawiają telefony w szafkach lub oddają je nauczycielom przed lekcją.

Inne zalecają całkowite pozostawienie urządzeń w domu. Istnieją też wyjątki – np. dla dzieci z problemami zdrowotnymi, które wymagają korzystania z telefonu w określonych sytuacjach.

Pierwszy opór minął – teraz przeważają pozytywne opinie

Choć początkowo część uczniów i rodziców była sceptyczna wobec zakazu, dziś – jak podaje organizacja VO-raad – większość środowiska edukacyjnego ocenia regulację pozytywnie. Poprawiła się jakość kontaktów międzyludzkich, a uczniowie częściej rozmawiają ze sobą „twarzą w twarz”.

Holenderskie Ministerstwo Edukacji zapowiedziało, że w lato 2025 roku przeprowadzi przegląd efektów zakazu. W analizę zaangażowane będą szkoły podstawowe, średnie oraz specjalne.

Czy zakaz smartfonów to przyszłość europejskiej edukacji?

Holandia dołącza do grona państw, które zdecydowały się ograniczyć dostęp uczniów do urządzeń mobilnych na lekcjach.

Rosnąca liczba badań i obserwacji sugeruje, że mniej technologii w klasie może oznaczać więcej realnych efektów dydaktycznych. Przypadek holenderski może stać się inspiracją dla innych krajów europejskich – także Polski.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: PAP
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo checkPRESS.pl




Reklama
Wróć do