Reklama

Najnowszy sondaż zaufania do mediów w Polsce. Kto zyskuje, a kto traci w 2025 roku?


Ponad połowa Polaków deklaruje zaufanie do mediów prywatnych – wynika z najnowszego badania IBRiS przeprowadzonego dla Polskiej Agencji Prasowej. To najwyższy poziom od lat, a jednocześnie największy wzrost zaufania odnotowany w ciągu ostatnich 12 miesięcy.


Z raportu wynika, że mediom prywatnym ufa obecnie 51,3 proc. badanych, podczas gdy rok temu odsetek ten wynosił 39,3 proc.

Oznacza to wzrost o 12 punktów procentowych. Co istotne, znacząco zmalała grupa osób deklarujących „zdecydowaną nieufność” wobec prywatnych nadawców – z 18,1 proc. do 5,2 proc.

Zdaniem analityków IBRiS, skok ten może być efektem zmieniającej się sytuacji politycznej i rosnącego zapotrzebowania na niezależne źródła informacji.

Media publiczne z najlepszym wynikiem od 2016 roku

Pozytywne zmiany zanotowały także media publiczne. We wrześniu 2025 roku ufało im 35,3 proc. Polaków – o 4,3 p.p. więcej niż rok wcześniej. To najlepszy wynik od 2016 roku, gdy wskaźnik ten wynosił około 30 proc.

Mimo poprawy nadal niemal połowa społeczeństwa (47,7 proc.) deklaruje brak zaufania do tego typu źródeł informacji, co pokazuje, że polaryzacja opinii wciąż pozostaje silna.

Media społecznościowe – najmniej wiarygodne źródło informacji

Na przeciwnym biegunie znalazły się media społecznościowe. Zaufanie do platform takich jak Facebook czy X zadeklarowało 30,4 proc. respondentów, ale żadna z badanych osób nie określiła tego zaufania jako „zdecydowanego”.

Ponad połowa Polaków (55,5 proc.) uważa media społecznościowe za źródło mało wiarygodne, co czyni je najmniej zaufanym kanałem przekazywania informacji.

Dlaczego rośnie zaufanie do mediów prywatnych?

Eksperci IBRiS wskazują, że Polacy coraz częściej sięgają po treści, które postrzegają jako bardziej wyważone i profesjonalne. Wiele osób wybiera też ulubione kanały informacyjne na YouTube, które stają się alternatywą dla tradycyjnych mediów.

–Odbicie zaufania do mediów prywatnych może być reakcją na zmieniający się krajobraz polityczny i oczekiwania społeczeństwa co do obiektywizmu i niezależności. Polacy, zmęczeni polaryzacją, szukają źródeł informacji, które postrzegają jako bardziej wyważone i profesjonalne – komentuje Kamil Smogorzewski, dyrektor ds. komunikacji IBRiS.

Sondaż IBRiS został zrealizowany w dniach 12–13 września 2025 roku na reprezentatywnej grupie 1067 dorosłych Polaków. Badanie wykonano metodą CATI, czyli wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: PAP
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo checkPRESS.pl




Reklama
Wróć do