
Choć powszechnie uważa się, że to młodsze pokolenia domagają się szybkości i natychmiastowości w usługach cyfrowych, rzeczywistość w obszarze płatności elektronicznych wygląda zupełnie inaczej. Jak pokazuje najnowsze badanie zlecone przez Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR) oraz Związek Banków Polskich (ZBP), to osoby starsze zdecydowanie częściej oczekują, aby przelewy natychmiastowe były dostępne w każdej sytuacji.
Aż 65 proc. przedstawicieli pokolenia „radio babies” (urodzeni przed 1950 r.) oraz 49 proc baby boomersów (do 1965 r.) chce, by przelewy natychmiastowe były zawsze dostępne.
Dla porównania, wśród pokolenia Z (urodzeni po 1995 r.) i Y (tzw. millenialsi), takie zdanie ma odpowiednio 22% i 21% respondentów.
Wyniki badania komentuje Grzegorz Leńkowski z KIR, podkreślając, że dane te obalają popularny mit, według którego młodsi konsumenci mają wyższe oczekiwania wobec cyfrowych usług finansowych.
– Wbrew stereotypom, to nie generacja Z, lecz seniorzy są bardziej bezkompromisowi, jeśli chodzi o oczekiwanie dostępności przelewów natychmiastowych – zauważa Leńkowski.
Jego zdaniem wynika to z faktu, że osoby starsze częściej korzystają z tradycyjnej bankowości internetowej, gdzie przelewy nie są domyślnie natychmiastowe, podczas gdy młodsi użytkownicy częściej realizują przelewy mobilnie – np. na numer telefonu, przez BLIK – które i tak są natychmiastowe z definicji.
Badanie pokazuje również, że główną zaletą przelewów natychmiastowych jest dla Polaków pewność szybkiego przekazania środków – taką odpowiedź wskazało 45 proc. ankietowanych.
38 proc. respondentów ceni możliwość regulowania rachunków „na ostatnią chwilę”, co oznacza wzrost aż o 12 punktów procentowych względem zeszłego roku.
Z kolei 26 proc. Polaków uważa, że szybkie przelewy są nieocenione przy dużych transakcjach, eliminując konieczność używania gotówki. Dla 20 proc. badanych są one narzędziem do spłaty zobowiązań – takich jak raty kredytów, pożyczki czy limity na kartach.
W 2024 roku Polacy wykonali już ponad 526 milionów przelewów Express Elixir, których łączna wartość przekroczyła 264 miliardy złotych. W porównaniu z rokiem ubiegłym, to wzrost aż o 43 proc. liczby transakcji i 30 proc. wartości.
Warto dodać, że już w 2023 roku te liczby dynamicznie rosły – odpowiednio o 62 proc. i 38 proc. w stosunku do 2022 r.
Przelewy te umożliwiają przesyłanie środków w czasie rzeczywistym między kontami w różnych bankach – również na numer telefonu, dzięki integracji z systemem BLIK.
Badanie przeprowadzone przez Minds&Roses w kwietniu 2025 roku wśród 1000 dorosłych Polaków pokazuje, że przelewy natychmiastowe przestają być postrzegane jako innowacja – stają się oczekiwanym standardem.Zaskoczeniem może być fakt, że to właśnie dojrzalsi użytkownicy bankowości częściej stawiają na bezkompromisową dostępność tej usługi.
W świetle tych danych usługi finansowe w Polsce coraz bardziej dostosowują się nie tylko do potrzeb młodych i mobilnych, ale też do oczekiwań świadomych i cyfrowo aktywnych seniorów.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie