
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) to jedna z najważniejszych instytucji zajmujących się rozwojem innowacji i nauki w Polsce. Nowa analiza jej wydatków z lat 2016-2023 pokazuje, że pod rządami PiS ogromne sumy publicznych pieniędzy trafiły do firm medialnych, kancelarii prawnych oraz na szkolenia i weryfikacje przedsiębiorstw. Sprawdziliśmy, kto dostał najwięcej pieniędzy i jak wygląda lista beneficjentów.
Dzięki mozolnej pracy byłego likwidatora Radia dla Ciebie wiemy, jak wygląda lista firm, wydawców i redakcji, które regularnie otrzymywały ogromne pieniądze od rządu PiS.
Grzegorz Jakubowski w mediach społecznościowych opublikował konkretne sumy. Wskazał też, jakie firmy były najhojniej wspierane przez decydentów. Wyniki nowego audytu są szokujące.
Według ujawnionych danych duże środki zostały przeznaczone na współpracę z mediami, które często były powiązane z byłym obozem władzy. Oto lista firm i kwoty, które otrzymały z NCBR:
Kwoty te budzą pytania o rzeczywisty cel współpracy z mediami i czy były one wykorzystywane do celów promocyjnych rządu.
Oprócz współpracy z mediami, NCBR wydawało również olbrzymie pieniądze na szkolenia i kursy dla swoich pracowników:
Łącznie na te trzy szkolenia wydano 8 mln zł, co rodzi wątpliwości, czy były one rzeczywiście warte takich sum.
Analiza zatrudnienia pokazuje, że w kluczowych działach NCBR w ostatnich latach liczba pracowników gwałtownie rosła:
Zastanawiający jest wzrost zatrudnienia w departamencie prawnym, który ponad dwukrotnie zwiększył swoją kadrę.
Jednym z głównych beneficjentów wydatków NCBR była kancelaria prawna SMM Legal Maciak Mataczyński Adwokaci z Warszawy, która otrzymała w 2020 roku dwa duże zlecenia:
Umowa 17/20/US/P14/I –
Umowa 17/20/US/P14/II –
Łączna wartość umów z tą kancelarią wyniosła ponad 2,2 mln zł tylko w jednym roku. Jednak dane wskazują, że łączna wartość zleceń dla tej kancelarii w latach 2016-2023 wyniosła ponad 9,5 mln zł.
Jednym z najważniejszych obowiązków NCBR jest ocena, czy firmy ubiegające się o dotacje spełniają wymagania. Jednak, zamiast robić to wewnętrznie, NCBR zlecało te analizy zewnętrznej firmie za 559 zł za jedną weryfikację.
Dla porównania tyle kosztuje 6 godzin pracy grafika komputerowego – porównuje Grzegorz Jakubowski. Według niego brak skrupulatnej weryfikacji mogło prowadzić do przypadków takich jak:
Firma ClickAd Interactive zrealizowała dla NCBR kampanię promocyjną, która kosztowała 4 mln zł. Jej zakres obejmował zakup powierzchni reklamowych w prasie i Internecie, ale czy wartość tej kampanii była adekwatna do osiągniętych efektów?
Ostatecznie, to Biegły Rewident stał na straży zgodności sprawozdań finansowych NCBR. Problem w tym, że np. za 2019 i 2020 rok przeprowadzono badanie finansowe za jedyne 10 947 zł.
Czy za taką kwotę można rzetelnie przeanalizować budżet instytucji, która w 2019 r. dysponowała 4,6 miliarda zł, a w 2020 roku aż 5,5 miliarda zł?
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.