Reklama

Rzecznik praw pracowników – będzie nowa instytucja. Dziemianowicz-Bąk wyjaśnia powody


Minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zapowiedziała, że powołanie rzecznika praw pracowników nie jest zbędnym rozszerzaniem administracji, lecz odpowiedzią na realne oczekiwania rynku pracy.


Podkreśliła, że inicjatywa została wpisana w priorytety jej resortu i znalazła się także w programie rządu.

Uzupełnienie, a nie dublowanie kompetencji

Podczas porannej rozmowy w Onet Minister wyjaśniła, że Państwowa Inspekcja Pracy ma skupiać się na reagowaniu na nadużycia, a rzecznik praw obywatelskich już dziś może zajmować się sprawami pracowniczymi. Jednak liczba zgłaszanych przypadków jest tak duża, że wyspecjalizowana instytucja okazuje się potrzebna.

– Skoro istnieje rzecznik małych i średnich przedsiębiorców, to naturalne, że równowagą będzie rzecznik praw pracowników – zaznaczyła szefowa resortu. – Nie chodzi o mnożenie bytów, ale o wypełnienie systemowej luki.

Głos pracowników i związków zawodowych

Według minister, kilkanaście milionów pracujących Polaków oczekuje jasnej i dostępnej ścieżki wsparcia w przypadku problemów w miejscu pracy. Związki zawodowe również od dawna sygnalizują, że pracownicy często nie wiedzą, do kogo mogą zwrócić się z pytaniami czy skargami.

– Poczucie braku instytucji, która zajmuje się wyłącznie sprawami pracowników, jest silne. Nowy rzecznik miałby tę lukę wypełnić – wskazała Dziemianowicz-Bąk.

Równowaga w dialogu społecznym

Zdaniem minister powołanie rzecznika to krok w stronę wyrównania relacji między stroną pracowniczą a pracodawcami. Nowa instytucja miałaby być wsparciem, a nie konkurencją wobec już istniejących organów.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: PAP Aktualizacja: 24/09/2025 12:51
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo checkPRESS.pl




Reklama
Wróć do