Reklama

Tu trafiały miliony z MKiŚ, gdy rządził PiS. Ogromne wydatki na media – analiza i tabela

W czasie rządów Prawa i Sprawiedliwości w Ministerstwie Klimatu i Środowiska nastąpił gwałtowny wzrost zatrudnienia. Równocześnie resort przeznaczył miliony złotych na reklamę i promocję w mediach Tadeusza Rydzyka. 464,5 tys. zł dla fundacji Lux Veritatis to nic w stosunku do tego, jak wiele milionów przekazano TVP zarządzanej przez Jacka Kurskiego. Sprawdziliśmy, ile publicznych pieniędzy resort przelał Gazecie Polskiej, Radiu Wnet i mediom Rydzyka.

Analiza wydatków i kadr pokazuje, jak ministerstwo inwestowało w swoje struktury oraz kontrolę przekazu informacyjnego. Dane opublikował niezależny dziennikarz i audytor Grzegorz Jakubowski, który niestrudzenie podąża śladem publicznych milionów wydawanych przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. 

Wzrost zatrudnienia w kluczowych departamentach

Dane z Ministerstwa Klimatu i Środowiska wskazują na wyraźny wzrost liczby pracowników w kluczowych departamentach. W Departamencie Prawnym zatrudnienie zwiększyło się z 26 osób w 2016 roku do 49 w 2023 roku, co oznacza wzrost o 88 proc.. Podobna tendencja widoczna jest w Departamencie Edukacji i Komunikacji, gdzie liczba pracowników wzrosła z 23 osób w 2016 roku do 34 w 2023 roku, co stanowi wzrost o 48 proc.

Największy skok liczby pracowników odnotowano w 2020 roku, kiedy to zatrudnienie w obu departamentach wzrosło o kilkanaście osób w porównaniu do roku poprzedniego. 

Zebraliśmy wszystkie dane w formie tabeli (dotyczy Departamentu Edukacji i Komunikacji – red), która pokazuje, jak Ministerstwie Klimatu i Środowiska rosło zatrudnienie w czasie rządów PiS. Publikujemy je poniżej. 

Milionowe wydatki na media

Równocześnie ministerstwo wydało dziesiątki milionów złotych na promocję i reklamy w wybranych mediach. Najwięcej środków trafiło do Telewizji Polskiej, która otrzymała 17,78 mln zł, co stanowiło ponad 40 proc. całkowitych wydatków na kampanie medialne. Polsat otrzymał niemal 13 mln zł, a RMF FM – 5,18 mln zł.

Znaczne kwoty trafiły także do innych mediów, w tym Polskiego Radia (1,9 mln zł), wydawcy „Super Expressu” (0,98 mln zł) oraz Polskiej Agencji Prasowej (536,7 tys. zł). Na liście beneficjentów znajdują się również media związane z ojcem Tadeuszem Rydzykiem – fundacja Lux Veritatis otrzymała 464,5 tys. zł.

Niektóre z kontraktów budzą dodatkowe kontrowersje. Wydawca „Rzeczpospolitej” – firma Gremi – otrzymała 146,37 tys. zł za „Prezentację Multimedialną”, a dwa zlecenia na badania opinii publicznej trafiły do OGB i IBRIS, firm, które nie są zrzeszone w Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku i których badania nie podlegają niezależnym audytom.

Poniżej publikujemy kompletną tabelę zawierającą szczegółowe kwoty, które resort klimatu przelewał na konta wybranych wydawców, najczęściej sprzyjających polityce byłego rządu.

Czytelny wzór w wydatkach i zatrudnieniu

Analiza wydatków ministerstwa pokazuje, że znaczna część budżetu na kampanie medialne została skierowana do mediów sprzyjających rządowi PiS. Telewizja Polska, Polskie Radio, fundacja Lux Veritatis oraz inne konserwatywne media otrzymały znaczące sumy, co może wskazywać na politykę promowania prorządowego przekazu.

Jednocześnie znaczący wzrost zatrudnienia w ministerstwie, zwłaszcza w departamentach zajmujących się prawem i komunikacją, może sugerować przygotowania do większej kontroli nad procesami legislacyjnymi oraz intensyfikację działań informacyjnych resortu.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: checkPRESS.pl Aktualizacja: 18/02/2025 10:30
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo checkPRESS.pl




Reklama
Wróć do