Reklama

Edukacja zdrowotna w szkołach. Lubnauer odpowiada na kłamstwa episkopatu


Od 1 września w polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych pojawi się nowy przedmiot – edukacja zdrowotna, który zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie. Jego program obejmuje szerokie spektrum zagadnień: od zdrowia fizycznego i psychicznego, przez kwestie społeczne i środowiskowe, aż po zagadnienia związane ze zdrowiem seksualnym. Nowy przedmiot ewidentnie uwiera polski episkopat, który – zdaniem resortu edukacji – wystosował kłamliwy list do rodziców dzieci celem zachęcenia ich do uniemożliwienia ich pociechom uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych.


Jak podkreśla Ministerstwo Edukacji Narodowej, ma to być przedmiot holistyczny, łączący wiedzę z różnych dziedzin – medycyny, nauk społecznych, humanistycznych i przyrodniczych, a jego celem jest przygotowanie młodzieży do dbania o zdrowie na każdym etapie życia.

Episkopat kłamie w sprawie edukacji zdrowotnej 

W maju prezydium Konferencji Episkopatu Polski opublikowało list, w którym wyraziło sprzeciw wobec nowego przedmiotu. Biskupi stwierdzili, że edukacja zdrowotna „nie dotyczy zdrowia uczniów”, lecz ma na celu zmianę postrzegania rodziny i miłości. W ocenie hierarchów, treści programowe prowadzą do „erotyzacji dzieci od najmłodszych lat”, dlatego apelują do rodziców, by nie zgadzali się na udział swoich dzieci w zajęciach.

Do krytyki Episkopatu przyłączyły się również niektóre środowiska prawicowe, uznając nowy przedmiot za element ideologizacji szkoły.

Lubnauer: „List Episkopatu to kłamstwo”

Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer w rozmowie z Polskim Radiem 24 odniosła się do stanowiska biskupów. Jej zdaniem list Episkopatu „jest jednym wielkim kłamstwem” i ma charakter czysto polityczny.

Podkreśliła, że edukacja zdrowotna obejmuje różne obszary – od zdrowego żywienia, przez bezpieczne korzystanie z internetu, po umiejętność reagowania w sytuacjach przemocy.

– To przedmiot o tym, jak nie ulegać seksualizacji, jak mówić „nie”, jak reagować na zły dotyk – zaznaczyła Lubnauer.

Odnosząc się do kwestii zdrowia seksualnego, przyznała, że ten element stanowi zaledwie ok. 10 proc. podstawy programowej, a więc nie więcej niż w dotychczasowym WDŻ.

Godziny nauczania i organizacja zajęć edukacji zdrowotnej w szkołach

Zajęcia z edukacji zdrowotnej będą prowadzone:

  • szkołach podstawowych od klasy IV do VIII (po 1 godzinie tygodniowo),

  • szkołach ponadpodstawowych – w liceach, technikach i szkołach branżowych (łącznie 2 godziny w okresie nauki, rozłożone na poszczególne lata).

Lekcje mają odbywać się w oddziałach lub grupach międzyoddziałowych liczących maksymalnie 24 uczniów. W przypadku zajęć dotyczących zdrowia psychicznego, dojrzewania czy seksualności możliwy będzie podział na mniejsze grupy.

Co istotne, w roku szkolnym 2025/2026 edukacja zdrowotna – wbrew pierwotnym planom MEN – będzie przedmiotem nieobowiązkowym.

Zdaniem Lubnauer, przeciwnicy nowego przedmiotu odwołują się do argumentów ideologicznych, pomijając rzeczywistą treść podstawy programowej.

– Na stronie MEN każdy może sprawdzić, jak wiele uwagi poświęcono tam rodzinie, relacjom z rodzicami czy dziadkami oraz wartości więzi międzyludzkich – dodała.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: PAP Aktualizacja: 27/08/2025 10:56
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo checkPRESS.pl




Reklama
Wróć do