Reklama

Lista płac Karola Nawrockiego. Miliony z IPN dla 14 pracowników i mediów PiS

Biuro Rzecznika Prasowego Instytutu Pamięci Narodowej pod kierownictwem Karola Nawrockiego, kandydata PiS na prezydenta nadal marnuje miliony. Z informacji udostępnionych przez IPN wynika, że tylko 2024 roku biuro to kosztowało podatników 3,6 miliona złotych. Przy zatrudnieniu 14 osób, rodzi to pytania o uzasadnienie tych wydatków i efektywność pracy zespołu. Równolegle publiczne pieniądze przekazywano na propagandę w mediach religijnych i tych związanych z PiS.

Grzegorz Jakubowski na swoim profilu w na platformie X opublikował zestawienie, które pokazuje skalę marnotrawstwa publicznych pieniędzy przez instytucję, którą zarządza dumnie wspierany przez PiS Karol Nawrocki. 

Horrendalne koszty pracy Biura Rzecznika Prasowego w IPN

Zatrudnionych 14 pracowników generuje szacunkowe roczne koszty płac na poziomie 1,68 mln zł (przy średnim ubruttowionym wynagrodzeniu 10 000 zł miesięcznie). Wydaje się jednak, że to tylko część wydatków, ponieważ całkowity koszt Biura Rzecznika wynosi ponad dwa razy więcej – 3,6 mln zł. Pojawiają się pytania:

  • Czym zajmuje się 14 osób w biurze?
  • Dlaczego potrzebne jest dodatkowe wsparcie 17 pracowników z centrali IPN do obsługi mediów społecznościowych, takich jak Twitter (X) czy Facebook?

Warto dodać, że według profesora Antoniego Dudka, kanał YouTube IPN – mimo wysokich kosztów – osiąga tragiczne wyniki. 

Ogromne wydatki IPN na materiały informacyjne

Zestawienie wydatków IPN na materiały informacyjne w latach 2016-2024 pokazuje znaczące różnice w kosztach przed i po objęciu przez Karola Nawrockiego stanowiska prezesa.

  • 2017–2020: Średnie wydatki roczne wynosiły 460 tys. zł.
  • 2021 (Nawrocki obejmuje prezesurę): Wydatki wzrosły do 1,49 mln zł.
  • 2022: Koszty sięgnęły 1,8 mln zł.
  • 2023 (rok wyborów parlamentarnych): Rekordowe 2,8 mln zł.
  • 2024: Dotychczasowy wydatek wynosi 587 tys. zł, ale rok się jeszcze nie skończył.

Fundusz IPN, jak studnia bez dna dla propagandowych periodyków 

Znaczące kwoty przekazywane były do mediów wspierających linię partii rządzącej. Poniżej lista największych beneficjentów:

  • Fundacja Instytut Nowych Mediów (Eryk Mistewicz): 447 843 zł.
  • „Wprost”, „Do Rzeczy”, „Rzeczpospolita”, „Gazeta Polska”, „Sieci” oraz media związane z Tadeuszem Rydzykiem: Wysokie kwoty w ramach kampanii informacyjnych IPN.
  • Polska Press (przejęta przez Orlen): W 2021 roku otrzymała 370 262 zł.
  • „Nasz Dziennik”: 187 000 zł w 2023 roku.
  • Radio Gdańsk: 110 700 zł, jedyna regionalna rozgłośnia wspierana w czasie prezesury Nawrockiego.

Warto podkreślić, że Telewizja Polska, która w 2023 roku otrzymała rekordowe 901 tys. zł, wypadła z grona reklamobiorców w 2024 roku. Natomiast TV Republika, wspierająca kandydaturę Karola Nawrockiego, otrzymała w 2024 roku 100 000 zł.

Niektóre wydatki IPN budzą wątpliwości co do przestrzegania procedur. Na przykład zamówienie z 2022 roku na kwotę 268 064 zł powinno być zrealizowane na podstawie prawa zamówień publicznych. Brakuje jednak informacji, czy rzeczywiście tak się stało.

Miliony na propagandę w religijnej prasie 

Poniżej ujawniamy dane i zestawienie wydatków Instytutu Pamięci Narodowej (IPN) z publicznych środków na materiały informacyjno-edukacyjne w mediach.

Zdecydowana większość pieniędzy podatników trafiała regularnie na konta "redakcji" i instytucji ściśle związanych z PiS. Wśród głównych beneficjentów prym wiodą wydawcy pracy religijnej i skrajnie prawicowej.

W zestawieniu zawarto listę wydatków poniesionych w latach 2016–2024. Wydatki te, choć formalnie związane z realizacją ustawowych zadań IPN, wskazują na znaczące nakłady na wybrane media, głownie te sympatyzujące z obecnym obozem władzy.

Zestawienie wydatków na "materiały informacyjne" (2016–2021)

Poniżej przedstawiamy szczegółową listę wydatków w wybranych latach.


2016

  • Brak danych: 0,00 zł

2017

  • Katolicka Agencja Informacyjna: 7 920,00 zł
  • Gazeta Tygodnik Polski: 2 382,60 zł
  • Sieci: 14 760,00 zł
  • Warexpo: 40 526,05 zł
  • TVP S.A.: 84 500,00 zł
  • Katolicka Agencja Informacyjna: 7 995,00 zł

2018

  • Gazeta Tygodnik Polski: 19 999,98 zł
  • Magna Polonia: 2 460,00 zł
  • Najwyższy Czas: 1 845,00 zł
  • Jazz Forum: 3 440,00 zł
  • Gremi Media S.A.: 24 600,00 zł
  • Warexpo: 16 328,25 zł
  • Katolicka Agencja Informacyjna: 1 500,00 zł
  • Do Rzeczy: 18 000,00 zł
  • Magazyn Literacki Książki: 9 225,00 zł
  • Polityka: 1 557,50 zł
  • Radio Warszawa: 3 690,00 zł
  • Tygodnik Idziemy: 1 230,00 zł
  • SKIVAK Sp. z o.o.: 10 166,00 zł
  • Promohistoria: 1 353,00 zł
  • Storer Media Sp. z o.o.: 24 094,00 zł

2019

  • Brand Trust Partners: 123 000,00 zł
  • Katolicka Agencja Informacyjna: 3 500,00 zł
  • Historykon.pl: 16 974,00 zł
  • Tygodnik Idziemy: 29 418,00 zł
  • Magazyn Literacki Książki: 11 624,00 zł
  • Do Rzeczy: 30 008,00 zł
  • Polityka: 3 907,00 zł
  • Gremi Media S.A.: 45 515,25 zł
  • Tygodnik Sieci: 9 950,00 zł
  • Warexpo: 66 951,07 zł
  • SKIVAK Sp. z o.o.: 120 000,00 zł

2020

  • Marketingcom Sp. z o.o.: 124 722,00 zł
  • Katolicka Agencja Informacyjna: 4 350,00 zł
  • Radio Gdańsk: 31 200,00 zł
  • Gremi Media S.A.: 196 031,25 zł
  • Magazyn Kumpel: 3 075,00 zł
  • Jazz Forum: 3 444,00 zł
  • Tygodnik Idziemy: 35 367,15 zł
  • Historykon.pl: 29 766,00 zł
  • Magazyn Literacki Książki: 16 236,00 zł
  • Tygodnik Sieci: 17 220,00 zł
  • Polska Press Sp. z o.o.: 37 062,85 zł

Z roku na rok zauważalny jest wzrost wydatków na materiały informacyjne, zwłaszcza w okresie, gdy prezesem IPN został Karol Nawrocki. Szczególnie duże środki przekazywane są do mediów propagandowych, które od lat wspierają PiS, takich jak „Sieci”, „Do Rzeczy”, czy Polska Press.


Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: checkPRESS.pl Aktualizacja: 10/02/2025 09:55
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Zdezorientowana - niezalogowany 2025-02-05 18:44:21

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo checkPRESS.pl




Reklama
Wróć do