
Na wtorkowym posiedzeniu Rady Ministrów ma zostać omówiony projekt nowelizacji Kodeksu cywilnego i kilku innych ustaw, który zmieni sposób komunikacji między ubezpieczycielami a klientami.
Zgodnie z nowymi przepisami, firmy ubezpieczeniowe oraz Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) będą mogły przekazywać kluczowe informacje klientom nie tylko w formie papierowej, ale również drogą elektroniczną, np. e-mailem.
Celem proponowanej nowelizacji jest likwidacja barier prawnych utrudniających funkcjonowanie dużych zakładów ubezpieczeń i UFG. Jak podkreśla rząd, projekt nie obejmuje małych i średnich przedsiębiorstw z branży ubezpieczeniowej, które wciąż będą działały na dotychczasowych zasadach.
Nowe przepisy obejmą m.in.:
zawiadomienia o przerwaniu biegu przedawnienia roszczenia,
informacje o przyczynach odmowy wypłaty odszkodowania,
powiadomienia o braku podstaw prawnych do roszczeń,
oświadczenia UFG,
dokumenty wskazujące inną wysokość odszkodowania niż zgłoszona.
Klient będzie mógł otrzymywać je na „trwałym nośniku”, czyli w formie, która gwarantuje ich zachowanie i możliwość odtworzenia w przyszłości bez zmian treści.
W rozumieniu projektu, trwałym nośnikiem może być zarówno papier, jak i poczta elektroniczna czy inne narzędzia cyfrowe pozwalające na bezpieczne przechowywanie danych.
Dzięki temu klient nie będzie musiał każdorazowo składać pisemnych oświadczeń, a potwierdzenie odbioru czy zapoznania się z dokumentem będzie mogło nastąpić online.
Resort finansów zwraca uwagę, że dziś ubezpieczyciele nie mogą korzystać np. z systemów informatycznych umożliwiających podpisanie dokumentu na tablecie.
Nowelizacja ma zlikwidować takie bariery i dostosować przepisy do realiów XXI wieku, gdzie komunikacja elektroniczna stała się normą w wielu branżach.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie